Wednesday 22 April 2009

Our Menu Today ..220409


Kari daging dan acar sayur ( tak tahu nak panggil apa..salad ke?..cuma letak timun yang dibuang bahagian dalamnya, grated carrot, onion,red pepper..mixed them together, then seasoning with sugar, salt and vinegar - to make the vege..crunchy)
Kari daging dan acar sayur ini dimasak untuk makan malam..semalam..tapi seperti biasa merangkap lauk untuk 'breakfast' sekali. 'Heavy breakfast' ? Ya..kerana anak-anak hanya membawa roti..(sometimes 'crepes' or brioche), fruit, cheese string or cookies sahaja untuk 'lunch box'.

Sebenarnya , pada mulanya bercadang untuk masak kurma daging...tapi anak-anak..sepakat mahu kari..jadi kari la...( padahal baru je..buat kari ikan salmon)

Kari telur ini.. sebenarnya untuk 'the little one'.. dia kurang suka makan daging.
Jadi, ada lebihan kuah kari ikan salmon..pecahkan sahaja...telur di dalamnya... baru laju je..dia makan ketika sarapan pagi tadi...

Kari daging tinggal lagi semangkuk kecil..sayang pula..
Teringat permintaan Si Kecil yang mahu makan pulut kuning..jadi..tanaklah..pulut pula...sebagai..juadah minum petang. Seperti biasa takkan pulut dengan kari sahaja... jadi selain telur dadar..buatlah telur rebus..yang 3/4 masak.. hmm 'creamy'

Makan malam...ini. dah tak tahu nak masak apa...so, masak yang mudah sahaja..ayam salut tepung ( self raising flour..dicampurkan lada sulah dan garam serta sedikit black pepper..gaulkan sahaja..tak perlu letak air, then golekkan sahaja ayam dalam tepung ini..dan goreng).

Seperti biasa kalau ayam goreng begini..penemannya ialah 'gravy'.
So, masak pula 'gravy' yang diperisakan dengan lada sulah dan black pepper..
Seterusnya, masukkan ..sayur yang ada..seperti mushroom, brocolli, carrot, pepper, dan onion (...senang je.., ringkas..)

Inilah juga hidangan breakfast..untuk esok...masakan ini mudah... dan anak yang sulung memang suka dan hari ini dia mengulang semula ayat yang pernah diucapkan sebelum ini..

''mom's cooking with love..
that made mom's cooking so special....''

No comments: