Tuesday 12 May 2009

Day Two 020509 : London - Tour Bus

Gambar yang diambil ketika berada di dalam 'tube' dan di stesen yang kami tuju...juga menaiki escalator yang agak tinggi..untuk keluar daripada stesen ini... Di mana sahaja..semuanya tidak melepaskan peluang untuk bergambar..

Hari kedua, keluarga daripada Malaysia bangun agak awal juga..masih terbiasa dengan waktu di Malaysia.. tambahan pula waktu musim bunga di sini ..waktu siang pun cepat..jadi cepat sahaja mereka bersiap untuk keluar berjalan-jalan di kota London pula sebagaimana yang dijadualkan oleh kami..

Hari ini.. tidak perlu memandu... lega juga 'pemandu-pemandu' ..jadi dapatlah mereka berehat dan menikmati perjalanan dengan lebih selesa..

..berjalan daripada 'travelodge' ke stesen 'tube' yang berdekatan mengambil masa lebih kurang 10 minit.semuanya begitu bersemangat berjalan..di samping menikmati pemandangan kesibukan keadaan sekitar..juga menghirup kedinginan udara negara empat musim ini..sesekali bila angin sejuk menghembus...mereka mula mengadu kesejukan...

..nikmatilah pengalaman yang tidak ternilai ini... bukan semua orang berpeluang merasainya..


''cantiknya...bangunan di sini... ' , antara ungkapan yang lahir..
Lantaran kagum dengan senibinanya.
'' ambil gambar di sini...''...semua sudut rasanya ingin diabadikan..


Keluar sahaja daripada stesen.. semuanya menyuarakan kekaguman senibina yang terdapat dikawasan sekitar...cantik senibinanya..so much things to see..semua sudut rasanya cantik untuk dijadikan lokasi bergambar...Mak dan Abah juga kelihatan begitu menghayati senibina di sudut kecil kota penjajah ini.

Di sini.... suami yang tersayang mencari tempat tiket bas 'sightseeing' dijual.. Pada kami, untuk membolehkan tetamu dari Malaysia ini menikmati pemandangan kota London secara komprehensif..dan relaks.. Inilah cara yang terbaik...Tambahan pula Mak tidak kuat lagi untuk berjalan-jalan jauh...begitu juga Abah.

Menarik perhatian 'tiang ini'..sempat juga 'snap' fotonya... semasa bergegas menuju ke arah bus yang telah sedia menanti..

Inilah tiket bus untuk 'tour' kota London... mahal ...tapi berbaloi.. buat keluarga daripada Malaysia..jangan 'convert'..bayar sahaja..
..bila lagi nak merasa...hehe
...

Lagipun, selepas menaiki tour bus..kita akan merasai pula pengalaman
menaiki 'cruise' di Sungai Thames.

Ini merupakan kali kedua bagi kami menaiki tour bus ini...kali ini kami naik lagi untuk bersama-sama menikmati pemandangan kota London ini

Beberapa foto yang diambil daripada atas dek bas..
Dua foto di bawah... sebelah kanan Museum...dan sebelah kiri Trafalgar Square yang masih dalam proses pembaikpulih ( ya ke?...hentam aje la..)

Gambar-gambar di atas pula ketika tour bus kami..melewati 'Hyde Park'..
besar Park ini... masing-masing tidak melepaskan peluang..untuk 'snap' foto beberapa sudut menarik Park ini...dan kawasan sekitarnya...

Lukisan yang dijual di bahagian luar pagar Park ini juga menarik perhatian kami... cantik..sungguh cantik..semua lukisan tersebut...Tapi, untuk membelinya...tak mampu la..pulak.. .. lebih banyak lagi benda lain yang yang lebih berbaloi pembeliannya..

Jadi, menjamu mata sahaja la...

Foto-foto di atas pula, ketika tour bus bergerak menuju ke Buckingham Palace...
kami cuma dapat melihat pandangan daripada sisi sahaja....
..seperti yang diduga .. tempat itu dipenuhi oleh ramai orang...
..mungkin pelancong seperti kami juga...


Foto di bahagian atas..ditengah-tengah...menunjukkan pagar..Buckhingham Palace...
gambar pagar pun rasa menarik untuk dikongsi bersama...


...pandangan daripada atas bus... The Palace of Westminster... and the Tower Clock yang berusia 150 tahun ..juga terkenal sebagai Big Ben..

Big Ben is the world's largest four faced, chiming clock and the third largest free standing clock tower in the world.

..antara senibina yang mengkagumkan.
.. di kota London ini.

Nampak sahaja London Eye or Millennium Wheel...
..seperti biasa semua sibuk cuba dapatkan sudut terbaik untuk diabadikan didalam foto..

..ada juga yang menyatakan..tidak sangka dapat melihat sendiri... observation wheel ini.. Sungguhpun tidak berkesempatan untuk menaikinya..untuk menikmati pemandangan persekitaran...dapat melihat sendiri..pun jadi la...

Ini pula antara gambar yang diambil..ketika tour bus kami melewati buat kali kedua kawasan Trafalgar Square... sebelum meneruskan ke route yang lain pula...

Biarpun kali kedua...kami tetap tidak melepaskan peluang untuk bergambar dan menikmati pemandangan yang ada sepuas-puasnya...

Mahal tu..bayar tiket..so kena la..manfaatkan sepenuhnya..

Kali ini...melewati London Bridge pula...nama London Bridge ini memang terkenal..
dengan adanya lagu kanak-kanak 'London Bridge'..sudah pasti inilah antara yang orang mahu lihat sekali bila tiba di kota London...

Surprise!.. hanya jambatan biasa...nasib baik ada tertera nama London Bridge..kalau tidak..mungkin kita pun tidak pasti ...jambatan apakah ini..

Sewaktu ..melintas di atas jambatan ini..adik lelaki Midi..dan isteri..Nik.. sempat menunjukkan kepada si manja Fatin..''Inilah London Bridge.., yang selalu Atin nyanyikan..''. Si manja yang berusia 2 tahun masih terlalu kecil..untuk memahaminya..namun tampak riang sahaja dengan senyuman mengukir dibibir...
..membalas kata-kata daripada her daddy and mum..

Kemudian..kami melewati pula London Dungeon.. again..tengok sahaja la daripada atas dek bas...tidak berbaloi rasanya nak 'menderma' duit di situ..

Masing-masing sudah puas menikmati pemandangan kota metropolitan ini..dan akhirnya kami sepakat untuk turun..setibanya tour bus ini di Tower Bridge..untuk..menikmati pemandangan di sepanjang sungai Thames..dan menaiki cruise pula..

No comments: