Saturday 30 May 2009

Day Four 040509 : Caernofan Castle

(Entri ini adalah sambungan daripada pengalaman bercuti bersama keluarga yang datang dari Malaysia... - Snowdon : Llanberis Lake Railway )


Dari Snowdon, kami tiba pula ke destinasi yang berikutnya, Caernofan Castle.. yang juga merupakan antara castle terkenal di Wales. Istana ini mempunyai keistimewaan yang tersendiri... (..tapi tak sempat ..nak buat research lebih lanjut tentang castle ini..cuma cukuplah kalau dinyatakan castle ini bukan sahaja dibina untuk ketenteraan malah untuk seat of goverment and royal palace).

Tiba di sini, cuaca redup..baru sahaja hujan berhenti. Angin sejuk bertiup kencang. Jadi, seperti biasa saya mencari minuman panas untuk kami ..semua. Mak dan Abah sudah tidak tahan dengan kesejukan. mujur juga saya membawa 'duvet' tambahan, jadi, itulah yang digunakan oleh Mak untuk menyelimuti dirinya yang kesejukan. Pada masa yang sama, saya sempat juga ke kedai-kedai berhampiran mencari 'glove' pula untuk kedua orang tua. Kasihan... juga melihat keduanya..di waktu itu. Namun, dalam kesejukan mereka masih bersemangat untuk bersama anak-anak menantu juga cucu-cucu untuk bergambar juga berjalan-jalan di sekitar kawasan castle ini.


....sekitar kawasan berhampiran castle....

..Abah memegang tuala untuk memanaskan badan.. yang kesejukan..
tapi masih mampu untuk berjalan-jalan di kawasan sekitar untuk menikmati pemandangan..
..sambil memerhatikan gelagat kami semua...

...sempat juga kami bergambar dengan abah dengan berlatarkan Caernoffan Castle
..kakak dan abang ipar yang juga turut mengambil kesempatan mencari lokasi yang sesuai untuk bergambar.
..di satu sudut yang lain.. mak pula berselimut dengan 'duvet' kerana kesejukan, sambil memerhatikan cucu-cucunya yang leka sahaja bermain.

..adik yang paling bongsu juga saya bergambar kenangan bersama mak..berlatarkan Caernofan Castle
..suami tersayang juga tidak melepaskan peluang bergambar di salah sebuah pintu masuk ke Caernofan Castle

...antara gambar kenangan yang kami ambil di hari itu..

Pada waktu ini, Mak dan Abah sudah pun masuk ke kereta kerana tidak tahan dengan kesejukan di luar. Kami? Sejuk juga tetapi masih mampu berjalan-jalan ke kedai berhampiran untuk mendapatkan cenderahati sebagai kenangan kami pernah menjejaki tempat ini.

Rasanya..itulah kali pertama dan kali terakhir kami disitu...

Jika ditanya pendapat saya tentang tempat ini. Selain daripada kewujudan Castle ini.. pemandangan di sini tidaklah terlalu mengkagumkan..hanya biasa sahaja..nothing special.

Ralat : Ejaan untuk tempat dan kastil ini ialah Caernofan dan bukannya Caernoffan. Harap maaf.

No comments: